Oefening 'Op je doelen staan'

IMG_9398.jpg

Tijdens coaching sessies gebruik ik graag oefeningen waarbij je echt gaat staan op je doelen en blokkades. Zo kom je meer uit je hoofd en kan je echt voelen hoe het voor je is. Dit helpt je het niet alleen te visualiseren, maar ook met de embodiment en manifestatie ervan.

 

Ontzettend leuk en waardevol om bijvoorbeeld je doelen concreet te maken, te bepalen welke stappen je gaat zetten of bijvoorbeeld bij het maken van bepaalde keuzes.  Dit kan je thuis ook zelf doen!

 

Hieronder het stappenplan;
 

1. Pak vier A-4tjes en schrijf op het eerste A4; Waar wil je vanaf? Op het tweede A4tje; Waar wil je naar toe? Het derde A4tje Wat levert dit je op? En op het vierde A4tje schrijf je Wat heb je nodig?

2. Leg eerste a4tje (Waar wil je vanaf?) neer op de grond. Ga er op staan en spreek uit; waar je nou echt helemaal klaar mee bent, waar je mee wil stoppen, waar je vandaan wilt bewegen. Welke blokkade houdt je tegen? Probeer eens te voelen welke emotie erbij zit. Voel je je bijv. machteloos, geïrriteerd, rigide etc? Wat zit daaronder? Ben je eigenlijk boos, bang, blij of bedroefd?

3. Pak het tweede A4tje (Waar wil je naar toe?) en leg die ergens in de kamer wat voor jou klopt. Is dat ver weg? Of juist heel dichtbij? Waarom dan? Spreek nu uit wat je verlangt, waar je naar toe wilt groeien, waarom je daar naartoe wilt. Hoe voelt dit?

4. Pak nu het derde 44tje (Wat levert dit je op?) en leg die ook weer neer op de grond. Ga erop staan en probeer je echt eens helemaal in te beelden hoe het voelt als je je doel gehaald hebt. Hoe ziet dat eruit? Wat levert dit je allemaal op? Kan je dit in je lijf voelen? Wat en waar dan?

5. Pak dan het laatste 4tje (Wat heb je nodig?) en leg die neer op een plek in de ruimte die klopt voor jou. Maak nu de laatste stap en ga op het A4tje staan. En voel eens; wat of wie heb je nodig om dit te doen? Welke eerste stap kan je nemen? Wat ben je wellicht zelfs al aan het doen? Maak het klein. Zo blijft het realistisch.

TIP: Neem hierna even een moment om voor jezelf op te schrijven wat je tegen bent gekomen, wat je hebt gevoeld en ervaren? Welke stappen ga je nu ondernemen? En welke tijdsperiode geef je jezelf daarvoor?

Je kunt jezelf helpen door bijvoorbeeld op een post-it een korte, krachtige reminder voor jezelf te schrijven. Gebruik hiervoor een dikke stift en hang hem op een plek waar je dagelijks langsloopt. Zo kan je het goed zien.


Veel plezier!